Lapset ja nuoret

6-14-vuotiaiden lasten ja nuorten laulutunneilla kehitämme musiikillisia taitoja monipuolisesti. Tutustumme lauluinstrumenttiin luonnollisen syvähengityksen kautta, kiinnitämme huomiota äänen puhtauteen, vapaaseen ja helppoon sointiin sekä laulutekstien selkeyteen. Opimme myös laulujen tulkintaan ja ilmaisuun liittyviä asioita.

Tavoitteet ovat samat kuin aikuisten tunneilla, mutta huomioimme aina oppilaan iän ja valitsemme laulut niin, että tekstit ovat sopivia laulajan ikään nähden.

Lapset laulavat aina ja siitä syystä näemme tärkeänä sen, että lapset saavat oikeanlaisia ohjeita lauluunsa jo varhaisessa vaiheessa, ettei heille pääse syntymään maneereita äänenkäyttöön.

Lasten ja nuorten laulunopetus on ollut Suomen Laulupedagogit ry:n valtakunnallisessa laulunopettajien koulutuksessa yksi tärkeimmistä asioista viime vuosina. Susanna Tenkanen-Lindeman kuului yhdistyksen hallitukseen 2015-2017.

Susanna Tenkanen-Lindeman on tehnyt pioneerityötä lasten laulunopetuksessa, josta seuraava artikkeli:
Lasten kanssa laulaen – laulupedagogin kokemuksia lasten laulunopetuksesta on luettavissa TÄSTÄ

Tenkanen-Lindeman on myös kehittänyt Tampereen Konservatoriossa toimivan Lasten ja nuorten laulukoulun, jonka vastuuopettajana hän toimii. Hän vastaa myös lasten lauluopetuksen pedagogiikasta TAMK/Musiikista valmistuville laulunopettajille.

Voit myös ottaa yhteyttä alla olevalla lomakkeella oikean opettajan löytämiseksi tai kysyäksesi lisätietoja.