susanna

Vieras biisi herätti joulutunnelman

Päivitetty: 8. jouluk. 2023

Joulu lähestyy ja Laulukoululla raikaa monien tunneilla sekä vanhat että uudet joululauluklassikot. Eräs oppilaani halusi laulaa biisiä nimeltä Tämä maailma tarvitsee rakkautta (säv. Lauri Tähkä & san. Timo Kiiskinen). Tämä suhteellisen tuore kappale on varmasti monelle jo tuttu, mutta pakko myöntää, että itse en ole koskaan ollut suurin joululaulujen kuluttaja. Tunnin aikana kuitenkin huomasin, miten vahvasti kappale kosketti minua. Sanat yhdessä sävellyksen kanssa jäivät mieleeni kuin ne olisi suoraa minulle kirjoitettu:

Mitä vikaa on rauhassa ihmisten kesken, mitä vikaa on rukouksessa

Joka jouluna kaikuu yli kaupunkien, mitä vikaa on rakkaudessa

Tämä maailma tarvitsee rakkautta

niin kuin pimeys pimeyden alla tarvitsee valoa

Turha väittää muuta, turha vastaan sanoa

Tämä maailma tarvitsee rakkautta

Olen usein kuvaillut itseäni Paramoren biisiä mukaillen “for a pessimist I’m pretty optimistic”. Kiinnitän usein huomioni joulun kaupallisuuteen ja some-kelpuutettavaan kiiltokuvakuvastoon, josta johtuen minun on usein hankala heittäytyä joulutunnelmaan. Mutta tämä minulle vieras kappale, jota lauloimme oppilaan kanssa, palautti mieleeni mistä tässä kaikessa oikein on kyse. No, rakkaudesta. Rakkaudesta lähimmäisiämme kohtaan, rakkaudesta vieraita ihmisiä kohtaan, erilaisia ihmisiä kohtaan, koko maailmaa kohtaan. Ja kyllä, myös meitä itseämme kohtaan.

Pariin viimeiseen vuoteen mahtuu paljon asioita, joiden vuoksi on helppo upota ikäviin ja jopa synkkiin tunnelmiin. Suvi Teräsniska on asian ytimessä laulaessaan, että maailma tarvitsee rauhaa ja rakkautta. Voisin analysoida enemmänkin, miksi juuri tuo biisi herätti minussa joulutunnelman, mutta nyt haluan vain nauttia siitä, että se heräsi. Haluan heittäytyä sille ja toivoa maailmaan lisää rakkautta, vaikkapa sitten joululaulujen muodossa.

Tänä jouluna haluan kannustaa meitä kaikkia laulamaan rauhan ja rakkauden puolesta, kaikki omalla tyylillämme. Ei myöskään lähdetä suorittamaan, vaan yritetään aidosti nauttia siitä mitä meillä on. Osoitetaan rakkautta myös omaa ääntämme kohtaan ja annetaan sillekin, tarpeen mukaan, rauha levätä.

<3:lla Jennifer

28 katselukertaa0 kommenttia