top of page

Lasten kanssa laulaen

Päivitetty: 19. syysk. 2022

Tampere-talossa järjestettiin valtakunnalliset Suomen musiikkikasvatusseura – Fismen koulutuspäivät 17.-20.11.2021. Ensimmäisenä päivänä oli Lasten musiikkiseminaari SAA LAULAA! Seminaariin sai tulla paikan päälle ja se myös striimattiin.

Lasten musiikkiseminaarin teemana ja kysymyksinä olivat:

  • Mitä lauluja lapsille ja lasten kanssa saa ja kannattaa laulaa?

  • Mikä merkitys laulamisella on?

Laulu tekee hyvää. Laulaminen vaikuttaa meihin fyysisesti ja psyykkisesti. Hyräily voi rauhoittaa, yhdessä laulaminen vahvistaa yhteenkuuluvuutta.

Minut kutsuttiin paikalle kertomaan lasten laulamisesta ja lasten lauluopetuksesta. Meitä lasten laulumusiikin asiantuntijoita oli kaikkiaan seitsemän. Mukana lisäkseni olivat Oulun yliopiston musiikkikasvatuksen opettaja Marja Ervasti, Musiikkipäiväkoti Priimin johtaja Annamaria Heikkinen, alakoulun musiikkiluokan opettaja Miina Meurman, Suomen kansallisoopperasta Tuula Jukola-Nuorteva, Soiva Siili -lauluyhtyeen toinen laulaja-lauluntekijä Kyösti Salmijärvi ja Silja Palomäki, joka kertoi aiheesta musiikki osana äitiys- ja lastenneuvolan palveluita Tampereella.

Minun osuuteni oli kertoa ja perehdyttää miten ja mitä lapsille opetetaan.

Kokemukseni lasten ja nuorten laulunopetuksessa on erittäin laaja. Olen suunnitellut ja perustanut 10 vuotta sitten alkaneen lasten ja nuorten laulukoulun Tampereen konservatorioon ja toimin edelleen sen vastuuopettajana. Tämän lisäksi opetan TAMKissa tuleville laulunopettajille lasten äänen erityispiirteitä ja lasten laulunopetuksen pedagogiikkaa. Lisäkseni Tampereen Laulukoulussa on useita opettajia, jotka ovat perehtyneet lasten laulunopetukseen ja siihen mitä lapsille opetetaan. Tampereen Laulukoulussa pienin tällä hetkellä oleva oppilaani on 6-vuotias. Hän aloitti laulutunnit 5-vuotiaana syksyllä 2021.

Tampereen Laulukoulu toimii myös yhteistyöoppilaitoksena TAMK/Musiikin kanssa. Tulevat laulunopettajat voivat valita erikoistumisopintoja lasten laulamiseen Tampereen Laulukoulussa. Keväällä 2021 Norssin musiikkiluokkien oppilaat olivat tässä yhteistyössä mukana.

Kysymys, jonka olen kuullut usein: MIKSI LAPSILLE PITÄISI OPETTAA LAULUA, LAULAVATHAN HE MUUTENKIN?

Yksinkertainen vastaus voisi olla esimerkiksi, miksi lapsille on tärkeää käydä jalkapallotreeneissä 5 kertaa viikossa hiomassa kuvioita ja potkutekniikkaa, kun he voivat potkia pallon pihassa tai lähikentällä.

Lasten laulunopetus tukee lasten luonnollista ja vaivatonta äänenkäyttöä. Nykyisin lapsilla on enenevässä määrin erilaisia äänihäiriöitä, jotka johtuvat sekä fyysisistä että psyykkisistä kuormitustekijöistä. Laulaminen on yksi tärkeä tunteiden ilmaisu- ja purkuväline, myös lapsilla.

Kouluissa peruskoulu-uudistuksen jälkeen 1970-luvun lopulta lähtien oppiaine on ollut musiikki, ei laulu. Lisäksi kun taito- ja taideaineita on karsittu tasaisesti, jäljellä saattaa olla yksi viikkotunti musiikkia. Koulussa voi kulua pitkiä aikoja niin, ettei musiikin tunnilla lauleta ollenkaan. Tämäkin on riippuvainen luokanopettajan omasta erikoisosaamisesta.

Lasten laulaminen on VÄHENTYNYT radikaalisti viimeisten vuosikymmenten aikana. Meille laulunopettajille se tarkoittaa sitä, että aloittelevien laulun harrastajien taso on pudonnut huimasti ja lapset eivät enää osaa lastenlauluja, eivät uusia eivätkä vanhoja.

Koska laulaminen on pienten lihasten hienomotorista hallintaa, äänen tuottoon osallistuvat lihakset eivät joudu töihin enää niin paljon kuin aiemmin, kun laulaminen oli osa arkea.

Tämä näkyy siinä, että on vaikeutta tuottaa puhtaita ääniä. Vika ei ole korvassa! Eikä siinä, että ihminen olisi epämusikaalinen. Vika on siinä, että lihaksia ei ole käytetty, eivätkä ne ole tottuneet tuottamaan erilaisia ja erikorkuisia ääniä. Laulutunneilla äänen epäpuhtaudet ja osumatarkkuus saadaan hallintaan, kun lihaksia harjoitetaan.

Lasten, nuorten ja aikuisten laulutunneilla opetellaan:

  • millainen on hyvä lauluasento, jotta äänen tuottaminen on helppoa ja on mukavaa laulaa

  • rentoa syvähengitystä

  • artikulaatiota, jotta teksti on selkeää ja kuulijat ymmärtävät kerrottavan tarinan

  • laulun ilmaisua, mikä on laulun sisältö, millaisia tunteita se herättää, miten voin välittää tunteita omalla esitykselläni

  • pienryhmätunneilla yhdessä laulamista, toisten kuuntelemista myös yksiäänisissä lauluissa ja vertaisoppimista

  • poistamaan äänellisiä matkittuja maneereita, jos niitä on ehtinyt tulemaan

Nämä kaikki asiat ovat selkeästi LAULUTEKNIIKKAA, jotka helpottavat laulamista ja ovat TÄYSIN GENREVAPAITA PERUSASIOITA.

Äänenmurroksen jälkeen (joka on myös tytöillä!) ääntä voidaan lähteä jalostamaan eri tyylilajeja varten haluttuun suuntaan.

Mitä lauluja lapsille voi opettaa? Nyrkkisääntönä on, että tekstin täytyy olla sopiva lapsen / nuoren ikätaso huomioon ottaen. Laulun sävellaji on valittava niin, että se lepää laulajan ääni huomioiden äänen keskialalla. Laulun rytmikkyys sekä linjakkuus ovat molemmat hyviä ja tärkeitä asioita.

Näin vuonna 2022 jo toivoisin, että meillä Suomessa ymmärrettäisiin kuinka tärkeää lasten laulunopetus on. Se on instrumentti samassa kuin muutkin, toki erilainen ja herkempi.

Tämä instrumentti kulkee aina mukana ja tuo sen omistajalle paljon onnea ja iloa!

Susanna




70 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page