top of page
susanna

Kuka on se oikea – pieni blogi lauluopettajan valinnasta

Meillä Tampereen Laulukoululla on mukava ja taidoiltaan monipuolinen työyhteisö sekä kyvykkyys opettaa laaja-alaisesti eri musiikin genrejä. Terveeseen äänenkäyttöön ohjaaminen ja oppilaan oman ilmaisun tukeminen yhdistää meitä kaikkia. Me opettajat olemme kirjoittaneet itse omat pienet esittelymme Laulukoulun nettisivuille, joten sieltä lukemalla saa tietoa meidän kunkin vahvuuksista ja eri musiikkigenrejen osaamisesta.


Oppimisen kannalta on tietenkin tärkeää oppilaan ja opettajan keskinäinen yhteys. Sen syntyminen voi ottaa hitusen aikaa, sillä varsinkin me suomalaiset olemme toisinaan hitaasti lämpeneviä. Laulu instrumenttina menee usein syvälle tunne-elämän puolelle. Saattaa olla vaikeaa rohkaistua laulamaan vieraalle ihmiselle ja ottaa vastaan kommenttia ja kehitysehdotuksia. Siksi itse mielelläni aloitan ensimmäisen tunnin, jutustelemalla keitä olemme, mikä on lähtötilanne ja mikä on tavoite. Tavoitteet voivat toki muuttua matkan varrella, oppiminen kun yleensä lisää ymmärrystä siitä kuinka paljon vielä on matkaa taitettavana. Siitä syystä luottamuksen rakentaminen ja avoin kommunikaatio ovat laulun opiskelunkin onnistumisen edellytyksiä.


”Sen oikean” lauluopettajan löytyminen on aina riemastuttava kokemus. Eikä niitä ”oikeita” ole vain yksi, vaan yksi opettaja saattaa auttaa laulajaa yhdessä ajan hetkessä ja toinen toisessa kohtaa matkalla laulutaiteen opinnoissa. Opettajalle ei myöskään ole loukkaus, jos haluaa vaihtaa opettajaa. On molemmille osapuolille parempi, että oppiminen tuntuu helpolta ja yhteinen kommunikaatio johtaa tuloksiin. Jatkuva opettajan vaihtaminen ei silti tuo välttämättä parempaa tulosta. Taitojen oppiminen ottaa aina oman aikansa. Ja opettelu vaatii aina enemmän kuin vähemmän pitkäjänteistä työtä. Harjoittelua, harjoittelua ja lisää harjoittelua.



Pääosin kaikilla tapaamillani laulunopettajilla on samat pedagogiset lähtökohdat. Ehkä vähän eri verbaliikka, mutta lopulta yleensä ottaen samat tekniset pointit ja tavoitteet.  Silti, minkä toinen ymmärtää yhdellä tavalla, toinen voi tulkita toisella. Aikoinaan omalla opinpolullani olen tavannut kymmeniä laulupedagogeja ja saanut ilokseni opetusta myös monilta. Arvostan heistä jokaista, vaikken aina ole ehkä ymmärtänyt käytettyjä kielikuvia tai todennut jossain tapauksessa yhteisen energian olevan liian intensiivistä. Usealle muulle oppilaalle nämäkin opettajat ovat olleet ”juuri oikeita” ja he ovat saaneet oppilaistaan irti huikeita, jopa kansainvälisen tason tähtiä.



Laulun opettaminen on monin tavoin haastavampaa kuin jonkun sellaisen taidon opettaminen, jonka perustekeminen perustuu ulkoisesti näkyvien lihasten työskentelyyn. Otetaan tähän nyt esimerkiksi vaikkapa uinti, josta siitäkin tiedän jonkun verran, vaikka uimaopettajan ja -valmentajan pätevyys onkin saanut jo vuosien pölykerroksen päällensä… Pään asennon, käsivedon liikeradat ja potkutekniikan näyttäminen on mahdollista ja niitä voidaan vaikkapa videoida. Laululihasten toiminnan esittely on vaikeampaa. Miten kurkunpää reagoi ylä-ääniin tai miten ilmanpaine vaikuttaa äänihuuliin taikka miten ääni syntyy… niitä onkin vaikeampi näyttää ja siksi me lauluopettajat käytämme opetuksessa paljon mielikuvia ja pakotamme oppijan kuulostelemaan oman kehonsa tuntemuksia ja käyttämään korviaan näiden tuntemusten verifioimiseksi. Tästä syystä yhteisen kielen löytyminen on tärkeää.


Tule siis rohkeasti Tampereen Laulukoululle tutustumaan meihin. Tai piipahda kuuntelemaan joulukonserttiamme Messukylän kirkossa 8.12.2024 klo 18. Olen varma, että joku meistä ammattilaisista voi olla juuri sinulle ”se oikea” 😊 Anu

40 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

コメント


bottom of page